Domovská stránka>Zprávy>Bílý nálet na Česko. Automatů na mléko budou stovky
 

Bílý nálet na Česko. Automatů na mléko budou stovky

Velkou osvětovou ofenzívu ve prospěch syrového mléka z automatů chystá Agrární komora České republiky.

Na jejím konci může stát v Česku koncem příštího roku až tisíc přístrojů na prodej mléka "ze dvora". Tedy sedmkrát víc než dnes, kdy jich je v zemi 140.
Zároveň chce Agrární komora udělat průzkum mezi prodejci mléka v automatech, jak moc je poškodily únorové výroky hlavního hygienika, který varoval před možnými riziky syrového mléka. Podle výsledků ankety pak proti němu zváží případné "právní kroky."
Agrárníci chtějí pomocí své kampaně podstatně rozšířit prodejní model, který zvlášť menším chovatelům dává velké výhody oproti obchodování s nadnárodními řetězci a zpracovateli mléka. Firma Toko, která v Česku prodala 117 automatů, považuje ještě letos za "reálné" jejich rozšíření na 400 kusů.

Degustace v každém kraji

"Začne to pilotní tiskovou konferencí dodavatele automatů firmy Toko ještě v květnu v Praze. Následovat budou konference Agrární komory ve všech krajích," přiblížil prezident Agrární komory Jan Veleba. Odborníci na výživu na nich budou podle něj informovat o vlastnostech syrového mléka.
Po informační části bude pokaždé následovat degustace krabicového mléka a mléka "ze dvora" s odborným výkladem.
"Agrární komora také pošle dotazník všem majitelům automatů v České republice s cílem zjistit, jaký vliv měly na tržby mediální aktivity hlavního hygienika a firmy Tetra Pak." Ty totiž podle něj zemědělce poškodily. "Uděláme si právní rozklad, jestli je vystupování proti mléčným automatům v rámci zákona a zvážíme, jestli podnikneme právní kroky," tvrdí Veleba.

Komora: prodej místy klesl o polovinu

Například farmářka z Holubí -Zhoře u Velké Bíteše Marie Cahová chová 16 krav.
"Vloni prodávala mléko za 4,20 korun za litr. Automat pořídila za 170 tisíc a mléko tam teď prodává za minimálně 12 korun. To je strašně rychle návratná investice. Po vystoupení hlavního hygienika jí ale klesl prodej o 50 procent," vypočítává Veleba. V jednom automatu se přitom prodá až kolem tří set litrů mléka denně.
"Kampaň proti automatům tak vstupuje do životů konkrétních lidí a dělá jim konkrétní škody," dodává. V sousedním Slovensku místo toho podle něj 10. května společně otevřou další mléčný automat ministři zemědělství a zdravotnictví..
Za opakovanými varováními před zdravotními riziky syrového mléka tak podle Veleby stojí v Česku dva vlivy: oficiální filozofie "absolutní hygieny" potravin a obchodní zájmy obalových firem.
"Neuzavírejme se do umělých světů maximální hygieny a sterility - neobstojíme. Organismus je odolnější, pokud s cizorodými látkami přichází do styku," píše se ve zprávě k tiskové konferenci, kterou v pondělí na téma automaty uspořádala Agrární komora a firma Toko.Bakterie, které se tepelnou úpravou v "krabicovém mléce" zabijí, totiž v syrovém mléce žijí.

Mlékomaty, malá štika ve velkém rybníce

Velké řetězce a mlékárny ale automaty hned tak neohrozí. V Česku se denně prodá kolem šesti milionů mléka. Pokud by se agrárníkům a firmě Toko podařil splnit plán, prodá se z automatů v roce 2011 něco kolem 300 tisíc litrů mléka, tedy asi dvě promile české a moravské produkce.
Potenciál tu ale je. Například v Rakousku tvoří prodej syrového mléka přes tři procenta z celkové produkce mléka, v Polsku pak asi 1,71 procenta.
Většina lidí si navíc chodí pro mléko do automatu s vlastní lahví, protože za nové se v automatu platí od osmi (plast) do patnácti korun (sklo). Podle propočtů komory tak mohou firmy vyrábějící obaly přijít v roce 2011 více než o milion obalů.
"Tam si myslím, že je kořen odporu," tvrdí Veleba. Tetra Pak ale v minulosti odmítl, že by se cítil šířením automatů ohrožen. Nařčení z toho, že by vedl proti mlékomatům kampaň, opakovaně odmítl i hlavní hygienik Vít.

Zdroj: Aktuálně.cz, 06.05.2010

Agrární komora také publikovala informativní článek vztahující se k problematice prodeje syrového kravského mléka: http://www.apic-ak.cz/?path=m1|mt103|mo11482

Publikováno: 6. 5. 2010
Počet přečtení: 17587×
 
 
Reklama
TEKRO
ProgresGen - Valiant
Mléčná farma roku
SIMA 2019-Francie
face
AKCENTA CZ - zahraniční měny a platby
Ambiente restaurace - Čestr