Býci U3 (320-410 kg) - SRN

Cena komodity Býci U3 (320-410 kg) - SRN
Hlasujte...
Jak se Vám líbila výstava v Brně?
Newsletter
Zaregistrujte se pro odběr informačních e-mailů...
Napsali jinde...
SZIF
Informace o plnění kvót mléka pro dodávky a přímý prodej za kvótový rok 2009-2010Informace o plnění kvót mléka pro dodávky a přímý prodej za kvótový rok 2009-2010


Informace o plnění kvót mléka pro dodávky a přímý prodej za kvótový rok 2009-2010 za měsíc květen
Daň z přidané hodnoty u projektů veřejnoprávních subjektů v 5. kole PRV uhradí státDaň z přidané hodnoty u projektů veřejnoprávních subjektů v 5. kole PRV uhradí stát


DPH pro projekty veřejnoprávních subjektů podaných v 5. kole příjmu žádostí o dotaci v Programu rozvoje venkova ČR 2007- 2013 uhradí ji stát, ačkoliv nezpůsobilým výdajem z hlediska legislativy EU stále zůstane. Ministerstvo zemědělství tak udělalo ...
Nové nařízení (ES) č. 539/2009Nové nařízení (ES) č. 539/2009


Dne 18. června 2009 vyšlo v Úředním věstníku EU nové nařízení Komise (ES) č. 539/2009, kterým se mění nařízení (ES) č. 810/2008 a nařízení (ES) č. 748/2008.
AGRIS
Souhrn událostí uplynulého dne – 15.5.2012Souhrn událostí uplynulého dne – 15.5.2012
Agris

Živnostníky či farmáře čeká papírování. Kvůli dotacím, Bendl dál požaduje od Polska informace o problémových potravinách, Redukované zpracování půdy chrání žížaly, Farmáři v Česku sázejí méně brambor, protože loni prodělali, Ministr zemědělství Bendl: Ozeleňování musí být realistické
Stále opomíjené téma vodyStále opomíjené téma vody
ASZ

Ačkoli je kromě zemědělství, potravinářství či lesnictví v gesci ministerstva zemědělství také vodní hospodářství a rybářství, jsou problémy spojené s vodou, jejím využíváním a nakládání s ní téměř neviditelné. A není jich málo.
Zemědělci vyjedou na protest proti zelené naftě až na 200 silnicZemědělci vyjedou na protest proti zelené naftě až na 200 silnic
FinančníNoviny.cz

Protestní jízdy v regionech kvůli chystanému zrušení takzvané zelené nafty a zavedení spotřební daně na víno se 23. května dopoledne zúčastní zhruba 1500 strojů, které vyjedou asi na 200 tras v regionech. Na tiskové konferenci to dnes uvedl prezident Agrární komory Jan Veleba.
MZE
Reklama
Technologie a managment chovu skotu
Domovská stránka>Šlechtění>Chovný cíl>Máslo zvyšuje hladinu krevního tuku méně než rostlinné oleje
 

Máslo zvyšuje hladinu krevního tuku méně než rostlinné oleje

Studie na švédské univerzitě zjistila, že konzumace másla nám zvyšuje množství tuku v krvi méně, než když si pochutnáváme na jídlech s tuky rostlinnými.

Vysoký obsah tuku v krvi vede k vyšším hodnotám cholesterolu, což ve svém důsledku zvyšuje riziko aterosklerózy a infarktu. Švédská studie nyní prokázala, že konzumace másla nám zvyšuje množství tuku v krvi méně, než když si pochutnáváme na jídlech s tuky rostlinnými.
Také jste podlehli reklamě která hlásá, že chcete-li pro své zdraví něco udělat, musíte máslo ve svém jídelníčku nahradit rostlinnými ztuženými tuky? Hydrogenované oleje mají celou řadu podbízivých jmen, jsou většinou levnější než máslo a na obalech se dočteme, že jsou k vašemu srdci vstřícnější. Výsledky studie, kterou provedli v Lund University ale ukazuje na něco jiného. Rozbory krve u lidí ukázaly, že pojídání másla zvyšuje v porovnání s rostlinnými tuky hladinu krevního tuku výrazně méně. Vysvětlení je třeba hledat v tom, že asi 20 procent mléčného tuku tvoří krátké a středně dlouhé řetězce mastných kyselin. Jsou to molekuly přímo využitelné jako zdroj energie. Proto nijak zvlášť hodnoty, které označujeme jako hladinu krevního tuku, nezvyšují. Pro zajímavost lze dodat, že tyto kyseliny se používají k výživě pacientů, kteří mají problémy s příjmem potravy. Kyseliny původem z másla by se měly řadit mezi „dobré mastné kyseliny“. 
Julia Svensson: Při hodnocení lepších a horších tuků je dobré mít na paměti, že všechny tuky skrývají v sobě velké množství energie. Pokud je tělesnou námahou nespalujeme, jde naše hmotnost nahoru, což ve svém důsledku vždy vede ke kardiovaskulárním problémům. Z jakého tuku to je, je pak zcela vedlejší.
Švédští vědci uvádějí ještě jeden argument, který by měl poněkud změnit momentální představu o škodlivosti másla. Souvisí s chováním našeho zažívacího traktu. Střevní buňky raději uskladňují máselný tuk než dlouhé řetězce rostlinných tuků. Máslo sice zvyšuje množství volných mastných kyselin v krvi, ale ty jsou v těle snadno a rychle "spalovány“. Ale ať už tělo dosahuje nízké hodnoty tuku v krvi čím chce, rozhodující je zjištění, že máslo zvyšuje obsah tuku v krvi méně než jiné tuky. Při pokusu s pokusnými osobami se také projevil vliv pohlaví. I když se máslo jeví být k cévám šetrnější u mužů i žen, výraznější rozdíl se ukázal u silnějšího pohlaví. Není to nic mimořádného, protože obsah tuků v krvi souvisí s hormony a ty rozhodují o rozdílném ukládání zásob tělního tuku. Jde prostě jen o odchylky dané rozdílným metabolismem muže a ženy. Známou věcí je i nutnost provádět taková porovnávající šetření u žen v odpovídajícím stádiu jejich cyklů. Zdá se, že všechna rizika, která by mohla výsledky pokusu zpochybnit byla vzata v potaz. Ze severské země k nám tak přichází poněkud jiný obraz dějů v naší krvi, než jaký by si přáli manažeři továren, jejichž náplní je do levných rostlinných olejů nacpat pod tlakem molekuly vodíku a prodávat to jako „zdravější máslo“. Hydrogenace, jak se proces nazývá, je relativně jednoduchá a její úlohou je zajistit, aby výsledný produkt netekl. Ale abychom výrobcům náhražek másla nekřivdili, rozdíl od margarínů z dob válečných tu přece jen je. Dnešní výrobky jsou přibarveny oku lahodící žluťí, mnohé jsou příjemně parfemovány a do některých se dodávají i vitamíny.
 
Jaké asi je v naší populaci zastoupení těch, kteří se dají ovlivnit reklamními slogany typu: "Náš ztužený tuk XY je zdravý a máslo vašemu organismu škodí!"...?
Pokusy na Universitě v Lund nebyly provedeny na velkém souboru. V pokusu bylo jen 19 žen a 28 mužů. Každý z dobrovolníků měl v povinnostech postupně zdlábnout tři jídla. Den před každým sledovaným jídlem se prověřovaná osoba musela postit. To aby hladiny tuku v krvi nebyly ovlivněny něčím jiným, než zkoumanou dietou. Jednotlivá jídla obsahovala tuky z různých zdrojů. Jedno bylo maštěno lněným olejem, druhé olejem řepkovým a třetí mléčným tukem. Následující den pak všem dobrovolníkům čtyřikrát v průběhu sedmi hodin odebrali vzorky krve a sledovali jejich složení. Výsledky potvrdily známou věc - že máslo také zvyšuje obsah krevního cholesterolu. Jeho efekt se ale prosazuje pozvolna. Rostlinné oleje tak činí mnohem razantněji. Podle autorů publikace tyto krátkodobé efekty konzumace tuků a jejich vlivy na náš zdravotní stav nejsou zatím dostatečně studovány a ani známy. Vše nasvědčuje tomu, že různé tuky budou mít různé přednosti. Rozdělovat je jen na "ty zdravé“ a „nezdravé“ je hloupé. Jestli chovatelé skotu nové poznatky ze Švédska využijí a dotáhnou věc do konce k mnohem přesvědčivější argumentaci a zda fakta také využijí k propagaci svého produktu na trhu obdobně, jako to umí výrobci margarínu, je už poněkud jiná otázka.
 
Informace z: Lund University
Zdroj: http://www.osel.cz/
 
 

Publikováno: 11. 2. 2010
Počet přečtení: 6117×
 
 
Reklama
Estrotect
face
Hema